Ida Hein Olsson

Barn som skvallrar screentryck på tyg
Barn som skvallrar närbild screentryck på tyg
Család släkt 25x45cm en teckning av min systerson Pasha Jawadi samt broderi på tyg av mig
Család släkt närbild teckning av Pasha 3år
Család släkt närbild broderi på tyg

Ida Hein Olsson, 22 år gammal, född och uppvuxen i Lund. Mitt konstnärskap brukar centrera kring frågor om identitet, tid, plats och utrymme, men även kring ett historiskt intresse och hur historien formar det som kommer. På denna vårutställning har jag valt att visa upp fyra ganska olika verk, som på något sätt berättar vem jag är och vad jag gör.

“Barn som skvallrar” är ett verk som leker med tanken på just det, barn som skvallrar. Vad skvallrar de om? Varför skvallrar de? Tänk om barnen skvallrar om dig? Verket är ett screentryck på tyg och den mörkgröna texten på verket är ursprungligen lånad från Amanda Nyberg.

“Család (släkt)” är ett projekt som kom till under några projektveckor på skolan, där vi fick ordet släktskap att arbeta med. Med ordet i bakhuvudet hittade jag den röda tråden som binder min ungerska mormor och min systerson på tre år. Mormors väg till Sverige har alltid intresserat mig och genom den kvinnliga traditionen med handarbete vill jag knyta ihop kvinnorna som varit innan mig med framtiden och det som kommer, genom min systerson. Jag har med detta projekt hittat ett sätt att hantera mitt arv genom min systersons teckning och att brodera hans linjer på samma sätt som kanske min mormor, hennes mamma och ytterligare kvinnor gjorde för många år sen i ett hem i Budapest.

“Ett rum för händelsernas centrum” är en bilderbok jag bundit som kan vecklas ut och som då visar på ett gömt rum mellan sidorna. Baserat på händelserna kring mordet på Gustav III.

“Jag vill veta varför klockorna smälter” är en hommage till vad som format mig som person och mig som konstnär, som ett tack i serieformat, och hur jag vill använda det framåt. Ett tack till farfar, till pappa, till Dali och Van Gogh, till museerna, till kvinnorna som tecknar serier och till han som satt på golvet.